1.1 Zijn loodaccu's oplaadbaar?

Ja, loodaccu's zijn oplaadbare accu's. Met een speciale loodaccu lader kan je deze accu's opladen.

1.2 Kan ik mijn gewone loodaccu vervangen voor een Gel accu?

Meestal kan dit wel. Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten:
  • Afmetingen van de accu
  • Gebruikte lader
  • Capaciteit van de accu
In de eerste plaats de afmetingen. Vaak zitten loodaccu's in een bak of zijn vastgezet met beugels. Je moet dan de accu vervangen voor een accu met dezelfde afmetingen. 
Verder moet de lader geschikt zijn voor het laden van gel accu's. Een veel gemaakte fout is dat de capaciteit van de accu vergroot wordt maar de lader niet vervangen wordt. Heeft de lader een te kleine capaciteit dan zal de levensduur van de accu veel korter worden. Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden.
Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1  Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
De capaciteit van de accu. Als je de ruimte hebt om een grotere accu te plaatsen zal het vaak mogelijk zijn om een accu te nemen met een grotere capaciteit.

1.3 Met hoeveel Ampere mag de loodaccu geladen worden?

Het is belangrijk dat je bij het laden van een loodaccu niet gebruik maakt van een te kleine of een te grote lader.  Als regel kan je nemen dat een loodaccu met maximaal 30% van zijn eigen capaciteit geladen mag worden.
Heb je een loodaccu van 12 Volt 12 Ah, dan mag je hem laden met maximaal 3,6 A.

Gevolgen van de te kleine lader:

Als de gebruikte lader te klein is, zal de loodaccu niet goed geladen worden. Het gevolg daarvan is, dat hij steeds leger raakt en vrij snel kapot gaat. Soms is zo'n accu al na 6 maanden kapot.

Gevolgen van een te zware lader

Wanneer je een accu oplaad met te veel stroom, zal er een probleem ontstaan in de accu. De inhoud van de accu gaat koken omdat de warmte niet weg kan. De accu komt dan soms zelf helemaal bol te staan. De loodaccu gaat hier ook kapot van. Vaak is er na 1 keer laden dan al veel van de capaciteit verdwenen.

1.4 Waarom gaat een accu eerder kapot met een te kleine lader?

Een accu heeft tijd nodig om volledig geladen te worden. Als je een loodaccu diep ontlaad, gaat hij eigenlijk steeds minder goed werken. Hoe dieper je een loodaccu ontlaad hoe korter de levensduur. 
Wanneer een accu gebruikt wordt, en daarna aangesloten wordt op een te kleine lader duurt het misschien wel 96 uur voordat hij weer volledig geladen is. Als de accu gebruikt wordt zonder dat deze weer 100% geladen is, zal de accu steeds leger raken.  De loodaccu functioneert steeds slechter ( de capaciteit neemt af). Soms is dan een loodaccu al na 6 maanden helemaal afgeschreven.
Voorbeeld van een te kleine lader. Stel je hebt een 12 Volt 24 Ah loodaccu, en je gaat deze opladen met een 12V 0.6 A lader.  Deze lader is dan veel te klein om hem op te laden waanneer de accu leeg is.

1.5 Mag een loodaccu constant geladen worden?

Als je een goede lader gebruikt zal deze de laadstroom verkleinen als de accu voller raakt. Wanneer de accu volledig geladen is zal er nog een kleine stroom (A) door de accu gaan. Het is positief voor de levensduur van de loodaccu. Hoe langer de loodaccu aan de lader ligt hoe langer de levensduur.
Bij een 12 volt accu zal de lader de accu laden totdat deze rond de 14,4 volt is.  Trouwens een 12 volt accu is helemaal leeg als die de 10,8 volt aangeeft.
Om een accu in top conditie te houden wanneer je hem in de bijvoorbeeld in de winter niet gebruikt kan je gebruik maken van een kleine lader. Zorg dat de accu volledig opgeladen is, en sluit hem dan aan op een kleine lader van 0.9 A. Deze kan je dan de rest van de winter aan de accu laten zitten. Als je dan de accu weer gebruikt in de lente is hij helemaal in top conditie. De levensduur van de accu zal toenemen.

1.6 Wat zijn cylische accu's?

Cyclische accu's worden gebruikt in toepassingen wanneer er in korte tijd veel van de accu verwacht wordt. Voorbeelden zijn: elektrische rolstoelen, golf caddies, liften, elektrische steps.
Bij loodaccu's wordt de capaciteit van de accu uitgedrukt in Ampère (A). De hoeveelheid stroom die geleverd kan worden in 20 uur. Vaak zie je bij loodaccu's achter de capaciteit 20h staan. De h van hour. Echter is de capaciteit gemeten over een kortere periode vaak kleiner.
Wanneer je een 12 Ah normale loodaccu gebruikt en hem in 3 uur leeg maakt, dan heeft de accu geen 12 Ah maar soms maar 10 ah.
Bij een cyclische accu zie je dat de capaciteit die hij kan leveren op korte termijn veel hoger is. Je doet er dan simpelweg langer meer, en hij heeft dus meer kracht. 
Heb je bv een elektrische step, dan zal een 12Ah cyclische loodaccu langer meegaan dan een regulier 12 Ah loodaccu.

Loodaccu's heb je in een aantal soorten:
  • Reguliere loodaccu's
  • cyclische loodaccu's
  • Extreem cyclische loodaccu's
  • Gel accu's 
Ook de levensduur van cyclische loodaccu's of gel accu's ligt hoger. In de praktijk gaat een (extreem) cyclische loodaccu of gel accu 30% langer mee dan een reguliere loodaccu.

Een cyclische loodaccu is vaak wat duurder omdat er meer materiaal gebruikt wordt om zo'n accu te maken. De hogere kosten zullen worden terug verdient in levensduur en een grotere capaciteit. 

Beterbatterij levert deze soorten accu's:
 
Reguliere loodaccu's       Ultracell UL serie
HQ BAT-LEAD serie
Cellpower CP serie
Power Sonic         PS serie
Cyclische loodaccu's Cellpower CPC serie
Extreem cyclisch Cellpower CPX serie
Gel accu's Ultracell UCG serie
Dyno Europe


1.7 Wat zijn extreem cylische accu's?

Extreem cyclische accu's zijn Loodaccu's (AGM) die speciaal gemaakt zijn voor de zogenaamde mobiliteit.  Bij mobiliteit moet je denken aan scootmobielen, elektrische rolstoelen, troleys, grasmaaiers of robot grasmaaiers. Deze accu's worden zeer intensief gebruikt (ontladen) en weer opgeladen.
Beterbatterij levert van Cellpower de extreem cylische serie: CPX

Deze CPX accu's leveren de volgende voordelen tov gewone loodaccu's:
  • Hogere stroom afgifte voor de mogelijkheid voor snellere acceleratie
  • De accu's kunnen tot 30% vaker opgeladen worden (levensduur)
  • Een grotere actieradius voor uw apparaat
  • De loodaccu's kunnen goed tegen diep ontladen


1.8 Hoe komt het dat mijn loodaccu bol staat?

Een loodaccu is een volledig gesloten en onderhoudsvrije accu. Tijdens het laden van een loodaccu ontstaat er warmte die afgevoerd moet worden. Meestal ontstaan bolle accu's tijdens het laden als er een te zware lader wordt gebruikt en/of de loodaccu kan onvoldoende zijn warmte kwijt.

De loodaccu gaat dan koken, je hoort hem dan ook bruisen. De vloeistof gaat uitzetten maar kan niet ontsnappen. Er komt zo'n kracht op de behuizing te staan dat deze bol gaat staan. De loodaccu kan hierdoor kapot gaan waardoor de capaciteit geheel of gedeeltelijk verdwijnt.

Zorg dan ook voor een lader die bij de accu past en dat de accu zijn warmte voldoende kwijt kan.


1.8 Na opslag in de winter is mijn loodaccu kapot, hoe komt dat?

Er zijn 2 zaken waar een loodaccu slecht tegen kan: ontladen en lage temperaturen. Een loodaccu loopt langzaam leeg, en een te lege loodaccu is kapot. Kapot omdat je hem simpelweg niet meer kan opladen. Een volle loodaccu kan op kamer temperatuur rustig een jaar laten staan.

De meeste loodaccu's die in de winter kapot gaan, worden in de zomer gebruikt, na de laatste keer gebruik weggezet in de schuur of berging waar het in de winter vriest. Als ze dan weer te voorschijn worden gehaald en ingezet worden, dan blijken de accu's kapot. De vrijwel lege accu's worden maanden niet gebruikt, ze lopen langzaam verder leeg. De slechte weetomstandigheden (vorst) zorgt ervoor dat de accu's nog verder achteruit gaan. Na de winter zijn de loodaccu's zo leeg dat het opladen niet meer gaat.

 

1.9 De loodaccu heeft een F1 connector, hoe sluit ik die aan?

De loodaccu's hebben verschillende aansluitingen. De meest voorkomende is de F1 aansluiting. De F1 connector is 4,8 mm breed, en wordt ook wel Faston 187 aansluiting genoemd. We hebben verschillende kabelschoenen die je kunt gebruiken om de loodaccu aan te sluiten. Je hebt dus de kabelschoenen nodig van 4,8mm. Deze connectoren zijn er in verschillende kleuren en geheel geïsoleerd of half geïsoleerd.  

1.10 Mijn loodaccu heeft een F2 connector, hebben jullie ook aansluitmateriaal?

 Sommige loodaccu's hebben een F2 connector. Deze F2 connector is 6,3 mm breed. Je kan deze F2 aanluiten met een kabelschoen van 6,3 mm.  Deze aansluiting wordt ook wel Faston 250 genoemd.
 

1.11 Wat is het verschil tussen een F1 en een F2 connector ?

De F2 connectoren zijn 6,3 mm breed en de F1 connectoren zijn 4,8 mm breed.

F1 connector faston 187 4.8 mm
 F2 connector





Omdat deze connectoren verschillende afmetingen hebben zijn  er aparte kabelschoenen voor te koop. Die vind je hier: Kabelschoenen.  
Belangrijk is dat je de juiste maat kiest :


Connector Breedte Faston
F1 4,8 mm          187
F2 6,3 mm 250

adapter

Heb je alleen kabelschoenen in een andere maat liggen, dan kan je simpelwek een adapter plaatsen van 
 F1 naar F2 of van F2 naar F1.
De adpaters vind je hier : F1 - F2 adapters





 
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »